Leer hoe je optimaal het creatieve proces van de kinderen begeleidt en faciliteert.
Cultuureducatie: wat is dan precies 'procesgericht'?
Je kunt een werkje (zeg: een vis van papier) knutselen en de kinderen de opdracht geven dit na te maken. De kinderen doen dat netjes en het resultaat is 30 dezelfde vissen. Wat heeft het kind nu geleerd? Heeft hij geleerd te onderzoeken? Te experimenteren? Heeft hij uitdrukking gegeven aan zijn eigen creativiteit?
Aan de andere kant van het spectrum staat de 'vrije expressie': tegen de kinderen wordt gezegd 'maak een herfsttekening'. Het kind gaat aan de slag en tekent precies datgene wat hij al kent en beheerst. Er worden geen nieuwe verbanden gelegd, het onderzoek ontbreekt, er wordt niet tussentijds gereflecteerd of geëxperimenteerd met kleuren, materialen, stijlen of abstractie.
In beide gevallen sprint het kind direct naar het eindresultaat en is geen eigenaar van zijn eigen creatieve proces. Daartussenin ligt het procesgericht werken. De taak van de pedagogisch medewerker/leerkracht hierin is het faciliteren van het creatieve proces van het kind en het kind te stimuleren eigen keuzes te maken, te onderzoeken en te experimenteren. Het kind blijft steeds eigenaar van zijn eigen proces en eindproduct.
Er hangen niet meer 30 dezelfde vissen, maar een uniek eigen werk van elk afzonderlijk kind.
Wat komt er aan bod:
De training bestaat uit 3 gezamenlijke bijeenkomsten + 1 bezoek van de trainer bij jou op de groep.
Deelname is gratis door de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).
Data en tijden:
Datum |
Tijden |
Locatie |
|
Bijeenkomst 1 |
Woensdag 19 maart 2025 |
15.00-17.15 uur |
Toonbeeld |
Bijeenkomst 2 |
Woensdag 16 april 2025 |
15.00-17.15 uur |
Toonbeeld |
Bezoek trainer aan de groep |
Donderdag 15, vrijdag 16, maandag 19 of dinsdag 20 mei 2025 |
In te plannen met de trainer |
Eigen werkplek, trainer komt op bezoek bij jou op de groep |
Bijeenkomst 3 |
Woensdag 28 mei 2025 |
15.00-17.15 uur |
Toonbeeld |